Mindfulnessbaseret terapi mod angst

Mindfulnessbaseret terapi mod angst

 

Angst kan opstå som følge af perioder med stress og andre psykiske belastninger. 

Fordi angsten er ubehagelig og giver en følelse af mangel på kontrol - er vi tilbøjelige til at forsøge at skubbe den væk.

Men angsten kan ikke 'skubbes væk'. 

Det bedste vi kan gøre, er at acceptere at den er der.

Men hvordan gør vi det, når hjertet banker hårdt i brystet, maven trækker sig sammen og hele kroppen føles som om den er parat til kamp eller flugt?

Terapi, mindfulness og krops-opmærksomhed kan hjælpe dig

I gennem samtale 

- får du indsigt i og forståelse for årsager til angsten,

- bliver du bevidst om de strategier, du hidtil har brugt til at håndtere angsten.

 

Det er et godt grundlag for at skabe nye måder at håndtere angsten på.​I gennem mindfulness - og kropsøvelser får du også

- redskaber til at håndtere den.

- nuanceret viden om hvorledes krop, følelser og tanker spiller sammen. 

Du lærer at møde angsten på en anden måde.

Du opbygger en anden relation til angsten, hvor du bliver i stand til at observere og forholde dig til den. 

Du oplever, at du selv har indflydelse på den rolle angsten skal have i dit liv.  

Kontakt 

Du er velkommen til at kontakte mig for at høre mere om mindfulnessbaseret terapi mod angst. 

Kontakt mig på 40981848 for at høre mere om mindfulnessbaseret terapi i Mindthebody.

 

Du kan også bruge kontaktformularen her på siden. Skriv et tema for din henvendelse, fx angst og uro.

Læs mere om angst på min blog

Hvad er angst?

 

Angst er forbundet med en række fysisk-kropslige symptomer, som udløses automatisk, så snart kroppen oplever, der er fare på færde.

Reaktionerne er mange og forskellige. De mest almindelige er at 

  • Hjertet slår kraftigere og hurtigere,

  • Blodtrykket stiger,

  • Musklerne spændes, ​

  • Tørhed i munden,

Hele ‘systemet’ er forberedt til kamp og flugt, hvilket er 

er gavnlige reaktioner, når vi er i fare.

 

Vi er imidlertid sjældent i livsfare.

Alligevel er antallet af mennesker, der oplever angst og angstanfald stadigt stigende.

 

Årsagen er, at det autonome nervesystem også reagerer på indre farer, herunder tanker og forestillinger om fremtiden, længerevarende udmattethed og stress, vedvarende tankemylder, hvor hjernen aldrig får fred, smerter, mangel på søvn etc. 

 

Stress, som der ikke er blevet taget hånd om, kan således bidrage til og udløse angstreaktioner.

 

Du kan i kolonnen overfor læse om hvordan du gennem mindfulness kan lære at håndtere de automatiske angstreaktioner og få din livskvalitet tilbage. 

Opmærksomhed på krop og åndedræt er centrale ressourcer i din  håndtering af stress, smerter, uro, tankemylder og angst.

Psykolog, ph.d. Mia Herskind

KONTAKT 40981848 eller miaherskind@hotmail.com

​© 2008 mindthebody

Birkerød, Gentofte, København.