• miaherskind, ph.d.

Mindfulness (MBSR) og søvn.



Har du svært ved at sove om natten?

Er din nattesøvn uregelmæssig og afbrudt?

Har du modstand mod at gå i seng, fordi du ved, at der ikke går lang tid, før du ligger og vender og drejer dig, mens tankerne flyver afsted.

Måske du oplever, at du er udmattet og træt næsten hver dag?

I mindthebody kan du få hjælp til at sove bedre.

Metoderne er Mindfulness og samtaler med mindfulness.

Virker mindfulness på dårlig nattesøvn?

JA- mindfulness virker på søvnløshed.

Forskning viser, at et 8 ugers MBSR-kursus afhjælper søvnproblemer! Samtidig ved vi, at din og andres vej til bedre søvn starter med at en accept af, at du/I ikke kan sove. Når du starter på et mindfulnesskursus (MBSR kursus), skal du altså opgive forestillingen om at Mindfulness får dig til at sove. Det lyder paradoksalt. Men er rigtigt.

For at kunne drage fordel af Mindfulness, må du tilsidesætte ønsket om, at mindfulness skal føre til noget bestemt.

Jon Kabat Zinn, som er grundlæggeren af Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR) skriver om dette forhold: "Jo mere du prøver på at falde i søvn, jo mere vågen bliver du. Sagen er nemlig, at man ikke kan tvinge sig selv til at falde i søvn. Det er én af de dynamiske tilstande, ligesom afslapning, man kun kan opnå ved at give slip. Jo mere du prøver på at sove, jo flere spændinger og jo mere angst og irritation vil du opbygge, og det er med til at holde dig vågen"

Hvis du praktiserer mindfulness med en forventning om, at det vil få dig til at sove bedre, får du ikke udviklet de forholdemåder, som styrker din afslapning og søvn.

(Kabat Zinn, 2014. Lev med livets katastrofer- sådan bruger du kroppen og sindets visdom til at håndtere stress, smerte og sygdom, s 524. Dansk Psykologisk Forlag)

Hvad er søvnløshed?

Søvnløshed hedder på latin insomnia. Begrebet referer til, at det er svært at falde i søvn eller, at det er svært at opnå en stabil søvn. Søvnløsheden kan være akut og den kan være mere vedvarende. Man skønner at 5-10 % af den danske befolkning lider af søvnløshed. Men tallet er sandsynligvis betydeligt større.

Lær mere på et 8-ugers MBSR kursus.


214 views

Opmærksomhed på krop og åndedræt er centrale ressourcer i din  håndtering af stress, smerter, uro, tankemylder og angst.

Psykolog, ph.d. Mia Herskind

KONTAKT 40981848 eller miaherskind@hotmail.com

​© 2008 mindthebody

Birkerød, Gentofte, København.