Sådan bliver det nemmere at fastholde en daglig mindfulness-praksis.

'Jeg har svært ved at sætte tid af til den daglige mindfulnesspraksis, for der er så meget andet, jeg må prioritere først'. (Deltager på et 8 ugers mindfulnesskursus)

Sådan siger ikke blot denne deltager, men mange, der trods det, at de på et mindfulnesskursus oplever hvor helsebringende, det kan være, at tage vare på sig selv gennem mindfulness, har svært ved at prioritere en daglig mindfulnesspraksis.

At sætte tid af til sig selv, er ikke noget, vi er vant til. Egen-omsorg er vi ofte tilbøjelige til at udskyde til i morgen, til næste uge, til vinter, til næste forår, til børnene er store, til......?

Hvis du vil følge din intention om at fastholde og udvikle en daglig mindfulnesspraksis, er der ingen grund til at vente. Men samtidig er det en god ide at forberede den daglige praksis.

Hvis du følger tre nedenstående råd, øger du chancen for at du rent praktisk-fysisk når hen til måtten/puden/stolen, uden at du bliver afledt af hverdagens mange andre gøremål og tilskyndelser til at handle og 'være i gang':

FORBERED HVOR OG HVORNÅR DU VIL PRAKTISERE MINDFULNESS.

Beslut dig allerede aftenen før, hvornår og hvor du vil praktisere mindfulness næste dag.

GØR DET NEMT AT 'SÆTTE DIG'.

Sæt stolen frem eller læg puden på yogamåtten. Læg noget tøj frem, som du lige kan hoppe i, når du vågner, kommer hjem fra arbejde, op fra svømmeturen etc.

SØRG FOR IKKE AT BLIVE FORSTYRRET

  • Hvis du lever i en familie/ et parforhold: Informér familien om din plan,

  • Fortæl dem, at du har brug for ikke at blive forstyrret - hverken af en høj radio, af TV eller af hunden.

  • Vær opmærksom på hvor nemt du bliver afledt og fristet til at kaste dig over hverdagens gøremål, allerede på vej hen til meditationspuden/tæppet. Registrer det - og forlæng din intention gennem opmærksomhed på åndedræt, krop og følelser.

  • Sluk mobiltelefonen.

Den 17. september fra 10-16 kan du komme og få genopfrisket din mindfulnesspraksis i MIndthebody, Gentofte.

Læs mere her

Den 22. og 23 . august kan du starte på et 8 ugers kursus- i alt 27 timer - hvor du bliver fortrolig med og får redskaber til at bringe mindfulness ind i hverdagen - også efter kurset er slut.

Læs mere her

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Opmærksomhed på krop og åndedræt er centrale ressourcer i din  håndtering af stress, smerter, uro, tankemylder og angst.

Psykolog, ph.d. Mia Herskind

KONTAKT 40981848 eller miaherskind@hotmail.com

​© 2008 mindthebody

Birkerød, Gentofte, København.