Oplevelser fra et mindfulness-retreat



På et retreat trækker man sig tilbage fra hverdagens gøremål.

Sammen med 50 andre deltagere var jeg i juni måned på et 7 dages silent retreat på skønne Mols. Jeg lagde - som de andre deltagere - telefon, bøger og andet læsestof væk, for at meditere og være tilstede fra øjeblik til øjeblik - stille - uden ord og uden gestik og nonverbal kommunikation.

Bob Stahl og Jan Landry fra Californien var vores kyndige og varmhjertede lærere. Vi er mange, der håber, de har mulighed for at komme til Danmark igen en anden gang.

Måske du selv overvejer at prøve at mindfulnessretreat?

Til at starte med kan det være en god ide at trække dig tilbage for én dag.

Du kan tilmelde dig én kursusdag i Mindthebody her.

Et hyppigt spørgsmål:

Er et mindfulnessretreat et sted, hvor man slapper af og kommer væk fra det hele?

Mine oplevelser fra et 7 dages retreat kan give dig et billede af hvordan det kan være:

Jeg og de øvrige deltager kom væk fra computer, telefon, arbejde, samtaler og gøremål med familie og venner, og alt det andet vi gør i hverdagen.

Men retreatet var også meget anderledes end en ferie: dagens mindfulness- aktiviteter, både den formelle siddende og gående meditation, de stille måltider, egne gåture eller afslapning midt på dagen var skemalagte og indebar deltagelse i et fællesskab fra morgen til aften:

Vi startede tidligt hver morgen med fælles meditation. Efter morgenmeditation bevægede jeg mig - som de andre ca 50 detagere - med en bevidst opmærksomhed fra øjeblik til øjeblik - til morgenmaden. Her spiste jeg i stilhed, helt uden forventninger til at nogen skulle inddrage mig i en samtale og helt uden egne forventninger til at jeg og de skulle nikke og smile til og anerkende hinanden. Det betød ikke at anerkendelsen ikke var der. I den fælles beslutning om at tage en uge ud af kalenderen for at kultivere vores forholdemåder gennem mindfulness - opstod en stærk følelse af åbenhjertethed, af venlighed og af en ikke dømmende åbenhed fra øjeblik til øjeblik.

Resten af dagen var en stadig mindful bevægelse mellem de mere formelle mindfulness-praksisformer: siddende og gående meditation, undetiden også yoga, og den mere uformelle mindfulnesspraksis, herunder spisning, afslapning i skyggen eller solen, gåture til vandet, the-drikning på terrassen.

Hver aften holdt vores lærere på skift en tale/ et oplæg der havde relation til mindfulness og det at bringe mindfulness ind i hverdagen- herunder at møde de udfordringer livet bringer. Lærernes viden og erfaringer- deres bevægende og tankevækkende anekdoter berørte os og deres måde at være til stede på berørte os alle. Efter dagens sidste meditation kl. ca 21.30. gik vi hver til sit.

Vi var stille i alle 7 dage. I stilheden dukkede velkendte psykologiske temaer og tanker om fortid og fremtid op, stemninger og følelser fluktuerede gennem kroppen. Ikke alt var nemt og dejligt at 'sidde med'. Men åndedrættet og kroppen blev det anker, der gang, på gang, på gang guidede mig tilbage til det nuværende øjeblik. De kompetente lærere og det stille fællesskab støttede min mindfulnesspraksis. På trods af at vi deltagere ikke talte sammen og heller ikke kommunikerede med mimik og gestik, voksede min følelse af at være med i noget, der var større end mig selv. Det var en god fornemmelse.

Jeg kan varmt anbefale retreats af kortere og længere varighed.

Hvis du har lyst til at prøve et silent retreat er du velkommen til at kontakte mig på 40981848 eller på miaherskind@hotmail.com.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

Opmærksomhed på krop og åndedræt er centrale ressourcer i din  håndtering af stress, smerter, uro, tankemylder og angst.

Psykolog, ph.d. Mia Herskind

KONTAKT 40981848 eller miaherskind@hotmail.com

​© 2008 mindthebody

Birkerød, Gentofte, København.